Ugens Blogger Fie Sølverblad

Fie Sølverblad

Fie Sølverblad

Mit navn er Fie Sølverblad, jeg er 20 år gammel (29 maj, 1997), jeg er 1.66 høj.

Min scenenvægt er mellem 54-55 kg, offseason vejer jeg snildt en 68-70 kg, jeg elsker mad, så hvorfor holde igen – he he.

Jeg er født og opvokset i Odense C, hvor jeg også bor på nuværende tidspunkt. Jeg er en meget spontan person, så jeg har også været bosat nogle måneder i København. Elsker at udforske og udfordre mig selv, i alle livets aspekter, derfor tager jeg tit forhastede beslutninger. Lever i nuet – tænker aldrig rigtig længere frem.

Jeg kommer fra et meget utraditionelt udgangspunkt, jeg blev smidt ud af folkeskolen, har gået i speciel skole en del år. Hele min ’’barndom’’ har jeg fået at vide gennem min skolegang at jeg aldrig ville blive til noget, aldrig blive god til noget, at jeg var uduelig og ikke kunne finde ud af at opføre mig ordentligt. I mine yngre dage var jeg lidt en rod, som elskede drama, slås kampe og at opnå noget jeg var god til – igennem ting jeg denne dag i dag skammer mig over.

Jeg er faktisk medlem i næsten alle centre her i Odense, gennem min konkurrence diæt på godt og vel en 10 måneders tid, havde jeg brug for at skifte lidt rundt. Jeg har tidligere arbejdet en del år som assistent manager / bestyrer på en burgerbar, så arbejdstiderne var meget skiftende. Så kombinationen af at skulle finde et center der har brede åbningstider, gode udvalg i maskiner og miljø.

Har jeg følt mig tvunget til at være medlem flere forskellige steder. Min daglig dag startede typisk kl 5:00 om morgenen med 45 minutters morgen cardio, hjem og spise, i bad og de andre praktiske ting. Så på arbejde indtil kl 20:00 om aftenen og ned for at styrke træne. Efter sådan en lang arbejdsdag, vil man bare gerne være i fred og ro, for at få klaret det man skal – derfor søgte jeg tit til mindre populære centre hvor der ikke er et øje.

Men på nuværende tidspunkt skifter jeg mellem Fitness Wold (da jeg pendler enorm meget i hele landet, kan man altid finde en fitness world).  Også er jeg også i OBBC her i Odense, fordi de har et rigtig fedt sortiment og udvalg af maskiner. Man er altid sikret en kanon træning der.

Fie sølverblad forfra

Hvorfor træner du, hvornår/hvordan startede du?

Uhaaa…. Meget stort spørgsmål at stille, det er selvfølgelig den her balance i velværet, den enorme gave det giver en. Jeg har tidligere været overvægtigt, hvor jeg påbegyndte et vægttab. Dette vægttab endte ud i en kæmpe afhængighed for at smide mere og mere, det kunne simpelthen ikke blive vildere. Jeg var besat af min vægt, udseende og de sociale medier. Når folk klappede en på skulderen, fordi man kunne opnå noget, det var en følelse jeg hurtigt følte smagte bedre end mit helbred. Jeg udviklede så anoreksi ret hurtigt, min besættelse for hvad jeg kunne opnå, ville ingen ende tage. Jo mere ekstremt, og jo mindre tal min vægt sagde…. Gav mig følelsen af der bare var et eller andet jeg var god til. Jeg var god til at tabe mig lige pludselig.
Jeg blev så indlagt med min anoreksi i god tid, så der kunne sættes en stopper for det inden det endte helt ude. På Odense universitetshospital, har de et ’’tilbud’’ eller hvad man kalder det, for piger der lider af spiseforstyrrelser. Enten overspisning eller sult – såsom jeg.

Da jeg blev udskrevet, startede jeg så med at træne. Og det er sådan jeg kom ind i det. Det var i 2014 at jeg startede med at styrketræne ganske almindeligt, et par gange om ugen.

Hvad motiverer dig til at træne?

Jeg er udelukkende min egen motivation, selvfølgelig har man haft forbilleder på nettet. Jeg har altid elsket sådan en personlighed som Larissa Reis, jeg kan godt lide hendes livsfilosofi. At man bare er 100% sig selv, at man skaber sin egen unikke personlighed. På den måde er man sin helt egen.

I takt med man også udvikler sig, at armene vokser – eller at man ser lidt bedre ud i spejlet, er også en faktor som motivere en uden tvivl. Men jeg finder faktisk min motivation i mig selv primært, at jeg hele tiden kan forbedre, optimerer og udvikle mig. Det er mit DRIVE!

Fie sølverblad medalje

Hvordan ser din træning ud?

Jeg træner udelukkende efter weakpoints, min svaghed er generelt mine baglår og glutes. Så dem har jeg fokus på, samt træner dem flere gange hen over ugen i kombination med andre ting også. Ellers er det selvfølgelig all round, hvor man vil hente forbedringer. At være konkurrence atlet handler det om at skabe en x-frame og være symmetrisk, derfor skal det hele harmonere med hinanden og derefter tilpasser man træningsprogrammet. Eksempelvis er min ryg enorm udviklet kontra min alder, så jeg arbejder mere på brede på den, end dybde. Hvor at mine forlår er meget overdominerende og derfor træner jeg færre øvelser til dem, men ligger mit fokus i baglåret, og starter altid ud med dem i en bentræning. Jeg er STOR fan af træning med cyklus, hvor jeg hver uge skifter i reps. Så jeg arbejder på både styrke og volumen. Jeg træner 6 gange om ugen, alt lige fra 45 minutter til 1,5 time, kommer udelukkende an på hvad jeg træner. Jeg prøver altid at holde mig inden for det princip ’’ TRÆN HÅRDT, MEN KORT ’’ Små pauser, eksplosivt og tungt.

Ynglings øvelser?

Jeg er ikke den klassiske type som elsker at træne det som vokser hurtigst, jeg kan faktisk godt lide at træne mine dårlige sider. Så mine favorit øvelser pt. findes klart ved numsen eller baglår.

En øvelse som SUMO-SQUAT eller BRED STÅENDE SQUAT I SMITH STATIV, er virkelig nogle øvelser jeg godt kan lide. Når man fanger kontakten til balden og virkelig kan klemme igennem. Man behøves ikke nødvendigvis at smække kæmpe mængder kilo på, men at i stedet arbejde med teknikken og udførelsen, for at få pumpet så meget blod som muligt ud i balden. Så det danner en syre tilstand.

Hvilke kosttilskud bruger du?

Jeg er faktisk ikke den helt vilde fan af alt for mange supplementer, fordi jeg er så dårlig til at huske på at tage dem i den rette rækkefølge. Så jeg holder det meget enkelt og overskueligt.

Morgen: 1 scoop BCAA, fiskeolie og multivitamin

Under træning: 1 scoop BCAA
Efter træning: Proteinpulver, druesukker og kreatin

Inden sengetid: Fiskeolie og ZMA

Fie sølverblad bagfra

Hvor ofte skifter du træningsprogram?

Jeg skifter ikke et helt program ud og har en fast guideline for hvilke øvelser, hvordan og hvorledes. Jeg styre selv min træning, hvor min coach sparre i form af kosten. Jeg har selvfølgelig opdelte dage, hvor jeg træner ryg eksempelvis, men øvelserne er meget på gefylen. Hvad jeg har lyst til på selve dagen, hvordan kroppen har det, hvor meget jeg har sovet og hvor oplagt jeg nu er. Jeg sørger generelt for at varierer så meget som muligt, nye greb/håndtag, anderledes træk, skifte mellem maskine og fri vægt. Så jeg hele tiden giver kroppen et chok og forhåbentlig kan skræmme den til at gaine noget masse

Hvad er dit fokus med din træning lige nu?

Nu deltog jeg jo i NC 2017, hvor jeg vandt en flot sølvmedalje og herefter DM hvor jeg opnåede en fin 4. plads. Jeg har tiden her efter skulle finde tilbage til virkeligheden, finde en balance og mærke efter om lysten var til mere. Og det er den bestemt! Hvad næste mål er, ved jeg endnu ikke. Mange spørg hvad der skal ske nu, også fordi jeg har muligheden for at stille op internationalt. Men jeg ved ikke rigtig hvad næste milepæl er. Lige nu har jeg brug for at få nogle gode kilo bygget på, forbedre min samlet pakke og værne lidt om min familie. Men mit overordnet mål er selvfølgelig at jeg vil være den aller bedste – sådan har jeg det med alt jeg sætter mig for. Det lyder urealistisk og mange ryster på hovedet, men jeg har meget den mentalitet at jeg vil være den bedste og arbejde alt jeg kan for at blive den bedste. Jeg tror på tingene og derfor rykker man bjerge. Dem som er tilfreds med det de har opnået – respekt for det. Jeg er typen som bliver endnu mere hungry og vil opnå endnu mere.

Så mit udelukkende fokus nu, er at forbedre min pakke også vende tilbage tungere.

Hvad er dit bedste råd til læserne?

Hvis du er klikket ind på mit opslag fordi din interesse for konkurrence-livet, og du overvejer at stille op selv eller har startet dit konkurrence forløb mod næste års stævner. Så er mit bedste råd, at nyde processen og rejsen! Det vil blive rigtig hårdt, men når man står i mål, er det en oplevelse der ikke kan købes, men noget man har givet alt man har for. Så nyd det nu, elsk det, uanset udfaldet så er man en vinder, for at komme dertil er noget de færreste kan holde til.

Et godt råd generelt er at være sig selv, aldrig lad dig påvirke af andre på sociale medier, aldrig afspejl dig selv i andre. Man er som man er, og det vigtigt at elske netop den man er.

Følg Fie Sølverblad på instagram her.

Tilmeld nyhedsbrev her.

Læs flere blog indlæg her.